Hämeenkyrö Trail Cup 2018
Hämeenkyrön upeilla kangaspoluilla juostava polkujuoksutapahtumien sarja
Pinsiö 30.8. Ylös ja alas

Pinsiössä on lähtö eri paikassa kuin tapahtumakeskus. Tämä siitä syystä, että tarkoituksena on tarjota polkujuoksua eikä tiejuoksua. Matkaa lähtöön on noin kilometri tietä pitkin. Tiellä on liikennettä, joten muistetaan kulkea tien reunaa.
Reitti lähtee hiekkatieltä, jossa leveyttä riittää, mutta heti alkukiihdytyksen jälkeen käännytään pienelle polulle, jossa männyn oksat levittäytyvät polulle. Hyvä alkukiihdytys on siis tarpeen, mutta ei kannata silti aloittaa liian kovaa, sillä matkalla mennään ylös ja alas. Noin 800 metriä puikkelehditaan männyntaimikossa tasaisella, kunnes noustaan ensimmäinen mäki ylös. Mäki on jyrkkä, joten pari kävelyaskelta ei ole pahitteeksi. Melkein heti mäen päältä pudotetaan todella jyrkkä lasku alas. Tässä kohtaa kannattaa olla varovainen! Mäen alla mennään muutama pieni suppa ylös-alas, kunnes noustaan jälleen isompi mäki ylös. Mäen päällä on reitin vauhdikkain pätkä aivan tasaista ja hyvä alustaista, mutta pian onkin aika laskea jälleen alas suppaan. Supan pohjilta noustaan legendaarinen Kylmänotkonnousu ylös. Tämä Pirkan hiihdosta tuttu mäki ei lopu tälläkään kertaa koskaan, vaan aina mutkan jälkeen nousu vain jatkuu. Mäen päällä on jälleen hieman tasaista ennen seuraavaa suppaan sukellusta. Täällä tulee myös reitin teknisesti vaativin pätkä, sillä polku ”häviää” hetkeksi kunnes taas palataan isommalle polulle, josta voidaan nousta toiseksi viimeinen mäki ylös ja nauttia mäen päällä hetki tasamaasta. Noin kilometri ennen maalia ylitetään hiekkatie ja sännätään viimeiseen nousuun. Reitille tyypillisesti mäen päällä on hetki tasaista ennen kuin lasketaan jyrkkä mäki alas, kohti maalia. Loppumatkalla reitti paranee ja tarjotaan mahdollisuus loppuratkaisuihin ennen loppuviitoitusta Ylös-Alas kulttuurikohteella. Loppuviitoitukseen kannattaa tutustua ennen lähtöön siirtymistä, vaikka reitti on merkitty.

Tossusuositus:
Reitti on mäkinen ja mäet ovat jyrkkiä. Paikoin myös alamäkeen pitänee ottaa kävelyaskelia tai ainakin noudattaa varovaisuutta, sillä polut ovat kivisiä. Tästä syystä maastojuoksujalkine on suositeltu kenkävalinta säästä riippumatta. Lenkkarillakin toki pärjää, mutta silloin on syytä olla varovaisempi varsinkin, jos taivaalta on tullut vettä.